Головна » Статті » Літературне читання » 2 клас

Як і навіщо розвивати фонематичний слух?

Як і навіщо розвивати фонематичний слух дитини? 

 

Фонематичний слух – дуже важливе поняття для опанування мови, а потім і письменністю листа. Він передбачає точність слухового сприйняття, звукорозрізнення, звуковий аналіз мовлення. Період найбільшої чутливості до розвитку фонематичного слуху доводиться на вік 4 – 5 років. Як допомогти дитині в цьому? Звичайно ж, граючи!

«Луна»
Дорослий обговорює з дитиною або групою дітей, що таке луна і де з нею можна зустрітися, яка вона в представленні гравців. Потім резюмує: невидимка – луна завжди повторює те, що їй говорять. І пропонує пограти в луну. У першому турі ведучий називає по черзі декілька простих слів (ау, ау, мама), а потім пропонує цю роль дитині. Поступово, чергуючись в ролі того, що водить з дітьми, можна переходити не лише до складних слів, але і до віршованих строчок або іноземних виразів, пояснюючи їх значення («На11о, monkey!» – «Привіт, мавпочка!»).

 

«Жива азбука»
Карточки із зображенням буквених пар розкладаються перед дітьми на столі зображенням вгору: 3-Ж, Ч-Ц, Л-Р, С-Ц, Ч-С, Щ-Ш, С-3, Ш-Ж. На інших картках намальовані предмети. По команді ведучого гравці вибирають предмети, назви яких включають ту або іншу букву, і розкладають їх по купках. Виграє той, хто підбере більше карток. Гра продовжується до тих пір, поки вони все не будуть розібрані. На другому етапі «купки» сортуються відповідно до букви з пари. Освоївши «картковий» комплекс предметів, можна переходити до ускладненого варіанту: відшукувати в приміщенні (у квартирі, в будинку) те, що в назві включає заданий ведучим звук.

 

«Перевозиться вантаж»
В іграшкових вантажівках (або намальованих), кожен з яких відмічений однією буквою, можна перевозити лише речі, що починаються на ту ж букву. Пункт призначення теж повинен називатися на ту ж букву. Наприклад, «М» перевозить мило або масло і везе їх в магазин (або до мами).

«Зачароване слово»
Ведучий розповідає дітям історію про злого чарівника, який зачаровує слова і замикає їх в своєму замку, звідки полонені не можуть вибратися, тому що не знають, з яких звуків складаються. Врятувати їх може той, хто правильно і потрібному порядку назве ці звуки – тоді слово стає вільним. Але зробити це можна лише тоді, коли чарівник відлучається у справах з дому.
Роли розподіляються так: дорослий буде таким, що веде, називає полонені слова, один з дітей – чарівником, який то з'являється, то вирушає, останні діти – рятівники слів (при появі мага вони можуть завмирати на місці). Аби чарівник «не мелькав», йому можна давати доручення (повернутися, лише зібравши 3 – 5 предметів одного кольору або принести певну кількість речей на букву «к»).

 

«Плутанина»
Ведучий називає жартівливі обмовки у віршованих строчках, а діти вгадують, як їх виправити. Наприклад:
Красуня своєю козою славиться.
Тягне мишеня в нірку величезну хлібну гірку.
Поет закінчив строчку, в кінці поставив дочку.

 

Найголовніше – не перетворюйте гри на учбові заняття; хай буде весело і цікаво! Починайте з простого, поступово переходячи до складнішому; не перенавантажуйте дитину і вчасно завершуйте гру. І тоді, окрім розвитку фонематичного слуху, ви допоможете і в розвитку уваги, наприклад, а також пам'яті, уяви, ініціативності і старанності.

 

Успіху, успіхів і задоволення в спільному дозвіллі з дітьми!

 

Категорія: 2 клас | Додав: tanyatimoschenko2 (2018-03-01) | Автор: Інформація з Інтернету
Переглядів: 92 | Теги: учні, логопед, слух, дидактична гра, фонематика, фонематичний слух, мовлення, сприймання звуків | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar